
Ucho jaka. Muzyczne podróże od Katmandu do Santa Fe (E-book)



Ucho jaka. Muzyczne podróże od Katmandu do Santa Fe (E-book) - Najlepsze oferty
Ucho jaka. Muzyczne podróże od Katmandu do Santa Fe (E-book) - Opis
Polecam Państwa uwadze wydawnictwo niezwykłe. Nie jest to nudny podręcznikhistorii muzyki. To żywa opowieść, napisana barwnym językiem, rzecz traktująca
o życiowej przygodzie dwójki autorów, którzy przemierzyli świat w poszukiwaniu
wiedzy, która dotycząc muzyki wykracza daleko poza artystyczne doświadczenie.
Każdy znajdzie tu coś dla siebie. Globtroterzy - inspirację do wędrówek po
najciekawszych zakątkach świata, melomani - kompendium wiedzy na temat
tradycji muzycznych, instrumentów, praktyk artystycznych, zwyczajów - ci,
którzy szukają odpowiedzi na pytanie o miejsce człowieka we wszechświecie,
też po lekturze nie będą zawiedzeni.
Książka nieco przypomina "Podróż do źródeł czasu" Carpentiera przez
odniesienie do podróży i muzyki. Przywodzi na myśl pierwsze, średniowieczne
traktaty muzyczne, próbujące ukazać tę sztukę w bardzo rozległej perspektywie.
Jedno jest pewne - tak jak na szlaku Anna i Marek często docierali w miejsca
"dziewicze", tak i na polu literatury nie mają u nas poprzedników. Dla wielu,
którzy uwierzyli, że muzyka to przede wszystkim potwory z "playlisty", lektura
tej książki będzie prawdziwym objawieniem. Zapewne część czytelników postawi
tę książkę na półce, by sięgać po nią jak po kompendium wiedzy na temat world
music czy ethno, ale też ma ona szansę, by dla poszukujących pomysłu na życie
stać się książką kultową.
Wojciech Ossowski - dziennikarz muzyczny Programu 3 Polskiego Radia,
animator sceny folkowej w Polsce, współtwórca festiwalu "Folk fiesta"
w (...) więcej Ząbkowicach, juror festiwalu "Nowa Tradycja" w Warszawie.
"Droga", "podróż", "wędrowanie" - w zależności od tego, czym wypełnimy
te słowa, nabiorą różnego znaczenia i sensu. Mogą być katalogiem miejsc,
oglądaniem świata od zewnątrz, mogą jednak zahaczać o to, co dla
wędrującego ważne. Wtedy wędrówka ma bardziej wewnętrzny charakter,
a wybór tego, co się ogląda, nie jest przypadkowy, choć często intuicyjny.
"Ucho jaka..." Anny Nacher i Marka Styczyńskiego to przykład takiej właśnie
wewnętrznej wędrówki, w której to co na zewnątrz i wewnątrz jakoś ze sobą się
splata (w części azjatyckiej autorzy wiedzeni intuicyjnym impulsem jako cel
podróży piszą: "pielgrzymka"), a potrzeba wtopienia się i bycie nie-obcym
zmusza do głębokiej refleksji nad oglądanym, czy raczej przeżywanym światem.
Jednocześnie osobisty sposób narracji, "ja" autorów jest na tyle dyskretne,
że pozwala poczuć miejsca, ale ich nie przesłania.
Wybór krajów (Azja, a właściwie Nepal, Australia, Ameryka) i tematów wynika
z osobistych pasji Anny Nacher i Marka Styczyńskiego (muzyka, głęboka
ekologia, feminizm) i jest ogromną siłą tej książki. Ten rodzaj pasji jest
rodzajem szaleństwa, które zmusza do pogłębienia i zweryfikowania wiadomości
o oglądanym świecie, przede wszystkim jednak doświadczenia go na własnej
skórze. "Ucho jaka..." pozwala nie tylko poczuć dzikie ścieżki Nepalu i usłyszeć
australijskie dijeridu, ale też wiele się o opisywanych miejscach dowiedzieć.
Jest w tej książce magia, która zaostrza apetyt na podróż. Każe czytającemu
rozłożyć mapę, rozejrzeć się za plecakiem i ruszyć w drogę.
Elżbieta Lisowska- orientalistka, pracownik naukowy Instytutu
Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, podróżniczka, dziennikarka,
współautorka cyklu programów "Z plecakiem i walizką" (TVP Kraków);
przez wiele lat redagowała wraz z Andrzejem Lisowskim dział turystyczny
"Dziennika Polskiego" ("Podóże z Dziennikiem"), a także cykl podróżniczy
"Glob pod butem" w tygodniku "Przekrój".
Spis treści:
O autorach
Anna Nacher
Marek Styczyński
Od autorów
Słowo wstępne
Azja
Kamienne schody na szczyt: na szlaku Pokhara Jomosom
Etap pierwszy: Pokhara Tatopani
Etap drugi: rozmowy na szlaku
Interludium: o oddzielaniu i o zanurzeniu
Etapy najważniejsze: Dumbe zatrzymane myśli, ożywione obrazy
Etapy najważniejsze: widziane z Lupry
Powrót
Ręka i skalp yeti, zapach kadzideł i wibrująca sylaba OM, czyli buddyjskie klasztory Nepalu
Solo Khumbu
Manang
Stoję na środku łąki, po której przechadzał się Milarepa!
Jimi Hendrix w Himalajach
Muzyka podróżna Azja
Indyjski pop
Herbata z mlekiem i kardamonem
Zmiksowane Waranasi
Lekcje gry na tabli i sitarze
Muzyczny notes podróżny Marka Styczyńskiego
Śpiewające misy z Tybetu
Drumle
Bęben wehikuł szamana
Łuk broń czy instrument?
Koncha
Dzbany muzyczne
Buddyjska orkiestra klasztorna
Tabla i krewniacy
O tabli, muzyce i życiu z Janem Kubkiem (JK) rozmawia Marek Styczyński (MS).
Sitar i tampura
Cymbały
Jaltarang
Indyjskie flety, oboje i jednodniowe klarnety
O flecie shakuhachi z Vlastislavem Matouskiem rozmawia Marek Styczyński
O muzyce i tradycji z Koji Asano rozmawia Anna Nacher
Bambusowe organki i flet z bibułką z Chin
Angklung
Monochord
Bambusowe organki i flet z bibułką z Chin
Europa
Karpaty z Bollywood w tle
I znów na południe
W środku Karpat
Środkowoeuropejski Babilon
Przez Seret i Prut
Granice światów
Ceremonia herbaty w Domu Armii
Festiwal Ethno Jazz Trio
Podróż na Południe
Karpaty
Duchy przodków
Moja Słowacja
Magiczne miejsca Słowacja
Piryn góry niezwykłe
Krzyże Litwy
Instrumenty klasztorów Grecji
Bez czarny strażnik muzyki pasterskiej
Instrumenty muzyczne wyrabiane z czarnego bzu (Kurpie i Mazury)
Instrumenty wyrabiane z bzu czarnego (Karpaty)
Fujara pasterska
Alphorn szwajcarska trąba pasterska
O alphornie z Resem Margotem rozmawia Marek Styczyński
Australia
Australia miłość od pierwszego wejrzenia. Rozmowa z Markiem Tomalikiem, dziennikarzem i podróżnikiem
Czuringa gadające drewno
Didjeridu dźwięk, który otwiera umysł
O didjeridu rozmawia z Willim Grimmem Marek Styczyński
Yidaki. Rozmowa z Tomkiem Jureckim o didjeridu i kulturze Aborygenów
Ameryka
Route 66 Almost szlakiem amerykańskiego undergroundu
Na krawędzi tygla
Fale eteru nad Manhattanem
Podziemni
Obieg
Dream House
Loft story część druga
Co oznacza amerykański folk?
Teksańska psychedelia
Interludium
Wśród grzechotników i pudeł z płytami
Hotel Kalifornia
Collin Walcott Meeting
Miłosne flety i bębny z Taos
Brzmienie na krawędzi
Biomuzyka
Etniczne instrumenty muzyczne w terapii zajęciowej
Instrumenty etniczne wykorzystywane w terapii zajęciowej
Instrumenty wzorowane na instrumentach etnicznych
Metoda
Foki śpiewają nad Bałtykiem
Miałem dziwny sen pływałem z morświnami
Najsłodsze morze świata
Dwa światy
W trzy podróże wyrusza szaman: leci w górne światy, wędruje w głąb ziemi lub opuszcza się w głębiny wód
Dlaczego biomuzyka?
Instrumenty żywe
Ścieżkami bogiń i śmiertelniczek szlak azjatycki
Drogi śmiertelniczek
Strategia przetrwania
Bogini uwięziona
Czas dolin
Szamanka nie tylko leczy
Dziewczyny i gitary ślady amerykańskie
Dziewczyny do gitar
Riot Grrrls, czyli siostry rewolucji
Rewolucja w hot pants
Mavericks, czyli indywidualistki
Dyskografia PKM i opis płyty Ucho jaka
Dyskografia Projektu Karpaty Magiczne
ethnocore, CD, FLY Music / pracownia, 1999
Księga Utopii, CD, Obuh Records, 2000
Dënega, CD, Obuh Records, 2001
ethnocore 2: nytu, CD, Drunken Fish Records USA, 2001
Bałtyckie szepty, CD, Fly Music / Pracownia / Uniwersytet Gdański, 2000
ethnocore 3: Vak, FLY Music, 2002
Water Dreams, FLY Music, 2002
Euscorpius carpathicus, OBUH, 2003
Nagrania terenowe z Indii i Nepalu mniej
Ucho jaka. Muzyczne podróże od Katmandu do Santa Fe (E-book) - Opinie i recenzje
Na liście znajdują się opinie, które zostały zweryfikowane (potwierdzone zakupem) i oznaczone są one zielonym znakiem Zaufanych Opinii. Opinie niezweryfikowane nie posiadają wskazanego oznaczenia.