


Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku









Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku - Najlepsze oferty
Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku - Opis
Naucz się wykorzystywać wzorce projektowe i ułatw sobie pracę!Jak wykorzystać projekty, które już wcześniej okazały się dobre?
Jak stworzyć elastyczny projekt obiektowy?
Jak sprawnie rozwiązywać typowe problemy projektowe?
Projektowanie oprogramowania obiektowego nie jest łatwe, a przy założeniu, że powinno ono nadawać się do wielokrotnego użytku, staje się naprawdę skomplikowane. Aby stworzyć dobry projekt, najlepiej skorzystać ze sprawdzonych i efektywnych rozwiązań, które wcześniej były już stosowane. W tej książce znajdziesz właśnie najlepsze doświadczenia z obszaru programowania obiektowego, zapisane w formie wzorców projektowych gotowych do natychmiastowego użycia!
W książce „Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku” opisano, czym są wzorce projektowe, a także w jaki sposób pomagają one projektować oprogramowanie obiektowe. Podręcznik zawiera studia przypadków, pozwalające poznać metody stosowania wzorców w praktyce. Zamieszczono tu również katalog wzorców projektowych, podzielony na trzy kategorie: wzorce konstrukcyjne, strukturalne i operacyjne. Dzięki temu przewodnikowi nauczysz się skutecznie korzystać z wzorców projektowych, ulepszać dokumentację i usprawniać konserwację istniejących systemów. Krótko mówiąc, poznasz najlepsze sposoby sprawnego opracowywania niezawodnego projektu.
Wzorce projektowe w architekturze MVC
Katalog wzorców projektowych
Projektowanie edytora dokumentów
Wzorce konstrukcyjne, strukturalne i operacyjne
Dziedziczenie klas i (...) więcej interfejsów
Określanie implementacji obiektów
Obsługa wielu standardów wyglądu i działania
Zastosowanie mechanizmów powtórnego wykorzystania rozwiązania
Wykorzystaj zestaw konkretnych narzędzi do programowania obiektowego!
Spis treści:
Recenzje książki
Przedmowa
Wstęp
Przewodnik dla Czytelników
Rozdział 1. Wprowadzenie
1.1. Czym jest wzorzec projektowy?
1.2. Wzorce projektowe w architekturze MVC w języku Smalltalk
1.3. Opisywanie wzorców projektowych
Nazwa i kategoria wzorca
Przeznaczenie
Inne nazwy
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
1.4. Katalog wzorców projektowych
1.5. Struktura katalogu
1.6. Jak wzorce pomagają rozwiązać problemy projektowe?
Znajdowanie odpowiednich obiektów
Określanie poziomu szczegółowości obiektu
Określanie interfejsów obiektów
Określanie implementacji obiektów
Dziedziczenie klas i interfejsów
Programowanie pod kątem interfejsu, a nie implementacji
Zastosowanie mechanizmów powtórnego wykorzystania rozwiązania
Dziedziczenie a składanie
Delegowanie
Dziedziczenie a typy sparametryzowane
Związki między strukturami czasu wykonywania programu i strukturami czasu kompilacji
Projektowanie pod kątem zmian
Aplikacje
Pakiety narzędziowe
Platformy
1.7. Jak wybrać wzorzec projektowy?
1.8. Jak stosować wzorce projektowe?
Rozdział 2. Studium przypadku projektowanie edytora dokumentów
2.1. Problemy projektowe
2.2. Struktura dokumentu
Składanie rekurencyjne
Klasy z rodziny Glyph
Wzorzec Kompozyt
2.3. Formatowanie
Kapsułkowanie algorytmu formatowania
Klasy Compositor i Composition
Wzorzec Strategia
2.4. Ozdabianie interfejsu użytkownika
Niewidoczna otoczka
Klasa MonoGlyph
Wzorzec Dekorator
2.5. Obsługa wielu standardów wyglądu i działania
Abstrakcyjne ujęcie procesu tworzenia obiektów
Fabryki i klasy produktów
Wzorzec Fabryka abstrakcyjna
2.6. Obsługa wielu systemów okienkowych
Czy można zastosować Fabrykę abstrakcyjną?
Kapsułkowanie zależności implementacyjnych
Klasy Window i WindowImp
Podklasy klasy WindowImp
Konfigurowanie obiektów Window za pomocą obiektów WindowImp
Wzorzec Most
2.7. Działania użytkowników
Kapsułkowanie żądania
Klasa Command i jej podklasy
Możliwość cofania operacji
Historia poleceń
Wzorzec Polecenie
2.8. Sprawdzanie pisowni i podział słów
Dostęp do rozproszonych informacji
Kapsułkowanie dostępu do danych i przechodzenia po nich
Klasa Iterator i jej podklasy
Wzorzec Iterator
Przechodzenie i działania wykonywane w jego trakcie
Kapsułkowanie analiz
Klasa Visitor i jej podklasy
Wzorzec Odwiedzający
2.9. Podsumowanie
Rozdział 3. Wzorce konstrukcyjne
BUDOWNICZY (builder)
Przeznaczenie
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
FABRYKA ABSTRAKCYJNA (abstract factory)
Przeznaczenie
Inne nazwy
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
METODA WYTWÓRCZA (Factory Method)
Przeznaczenie
Inne nazwy
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
PROTOTYP (prototype)
Przeznaczenie
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
SINGLETON (singleton)
Przeznaczenie
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
Omówienie wzorców konstrukcyjnych
Rozdział 4. Wzorce strukturalne
ADAPTER (adapter)
Przeznaczenie
Inne nazwy
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
DEKORATOR (decorator)
Przeznaczenie
Inne nazwy
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
FASADA (facade)
Przeznaczenie
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
KOMPOZYT (composite)
Przeznaczenie
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
MOST (bridge)
Przeznaczenie
Inne nazwy
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
PEŁNOMOCNIK (proxy)
Przeznaczenie
Inne nazwy
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
PYŁEK (flyweight)
Przeznaczenie
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
Omówienie wzorców strukturalnych
Adapter i Most
Kompozyt, Dekorator i Pełnomocnik
Rozdział 5. Wzorce operacyjne
INTERPRETER (interpreter)
Przeznaczenie
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
ITERATOR (iterator)
Przeznaczenie
Inne nazwy
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
ŁAŃCUCH ZOBOWIĄZAŃ (chain of responsibility)
Przeznaczenie
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
MEDIATOR (mediator)
Przeznaczenie
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
METODA SZABLONOWA (template method)
Przeznaczenie
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
OBSERWATOR (observer)
Przeznaczenie
Inne nazwy
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
ODWIEDZAJĄCY (visitor)
Przeznaczenie
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
PAMIĄTKA (memento)
Przeznaczenie
Inna nazwa
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
POLECENIE (command)
Przeznaczenie
Inne nazwy
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
STAN (state)
Przeznaczenie
Inna nazwa
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
STRATEGIA (strategy)
Przeznaczenie
Inna nazwa
Uzasadnienie
Warunki stosowania
Struktura
Elementy
Współdziałanie
Konsekwencje
Implementacja
Przykładowy kod
Znane zastosowania
Powiązane wzorce
Omówienie wzorców operacyjnych
Kapsułkowanie zmian
Obiekty jako argumenty
Czy komunikacja powinna być zakapsułkowana czy rozproszona?
Oddzielanie nadawców od odbiorców
Podsumowanie
Rozdział 6. Podsumowanie
6.1. Czego można oczekiwać od wzorców projektowych?
Standardowe słownictwo projektowe
Pomoc w dokumentowaniu i uczeniu się
Uzupełnienie istniejących metod
Docelowe elementy refaktoryzacji
6.2. Krótka historia
6.3. Społeczność związana ze wzorcami
Języki wzorców Alexandra
Wzorce w oprogramowaniu
6.4. Zaproszenie
6.5. Słowo na zakończenie
Dodatek A Słowniczek
Dodatek B Przewodnik po notacji
B.1. Diagram klas
B.2. Diagram obiektów
B.3. Diagram interakcji
Dodatek C Klasy podstawowe
C.1. List
Konstruowanie, usuwanie, inicjowanie i przypisywanie
Dostęp do elementów
Dodawanie elementów
Usuwanie elementów
Interfejs stosu
C.2. Iterator
C.3. ListIterator
C.4. Point
C.5. Rect
Bibliografia mniej
Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku - Opinie i recenzje
Na liście znajdują się opinie, które zostały zweryfikowane (potwierdzone zakupem) i oznaczone są one zielonym znakiem Zaufanych Opinii. Opinie niezweryfikowane nie posiadają wskazanego oznaczenia.